Kris Mostrey
In 1995 begon ik mijn onderwijsloopbaan en ondertussen sta ik al zo'n 25 jaar in het beroeps secundair onderwijs als leerkracht en pedagogisch ICT-coördinator. Al die jaren ben ik op zoek hoe ICT de leerkracht kan ondersteunen bij het leren van onze leerlingen. Daarom begon ik al zo’n 20 jaar geleden met het maken van programma’s voor het onderwijs.

In 2001 bracht ik mijn eerste programma op de markt: “Spelenderwijs” en won hiermee de Digikids Awards.  Vanaf 2002 startte ik met de ontwikkeling van een online digitaal leerplatform. Met “BZL-digitaal” heb je de mogelijkheid om cursussen en oefeningen digitaal door de leerlingen zelfstandig te laten verwerken. De tool maakt afstandsleren, begeleid zelfstandig leren en blended learning mogelijk en zorgt voor de mogelijkheid om verregaand te differentiëren in de klas.

Begin 2005 startte ik binnen het “Eekhoutcentrum” ook met het geven van nascholingen aan leerkrachten. Hierbij was de evaluatie van leerlingen in allerlei vormen het belangrijkste thema. Het ondersteunen van scholen en leerkrachten in de zoektocht naar een efficiënt en haalbaar evaluatiebeleid is iets wat ik tot op vandaag nog doe.

Met de vernieuwing binnen het praktijkonderwijs in 2009 en voornamelijk binnen de integrale opdrachten in STW kreeg ik de vraag om een tool te ontwikkelen die de leerling een beeld kon geven van de doelstellingen die bereikt werden. De “Competentiemeter” koppelt de evaluatiecriteria van de leerkracht aan de doelstellingen van zijn vak en zorgt zo voor een mooi overzicht van de bereikte doelen.

Ook buiten het onderwijs ben ik bezig met het evaluatiebeleid van organisaties. Zo bouwde ik in 2014 in samenwerking met de universiteit van Antwerpen en Bedrijfsopleiding.be de digitale tool ROEM (Return on Expectation Measurement). Deze tool meet het effect van een training in een organisatie.

Als leerkracht heb ik zelf heel wat opgestoken van al deze expertise die ik heb opgebouwd in al die jaren en ben blij dit te mogen delen met collega’s. Bij de opvolging van mijn studenten is het voor mij veel belangrijker geworden om mij te focussen op het leren in plaats van het geven van een cijfer. Geen leren zonder goeie feedback.