Strategie 2: Het leren van leerlingen zichtbaar maken

Het is een vertrouwd begrip in teksten over onderwijzen en leren: de voortgang van de leerling. Probleem: leren en alles wat dit leren hindert, is vaak onzichtbaar!

Ook als je instructie briljant is, dan nog weet je niet echt waar de leerling zich bevindt!

Leerlingen leren niet altijd wat we willen dat ze leren en als we dus willen achterhalen of het goed loopt of waar het fout loopt, moeten we daar actief naar op zoek gaan.

Je probeert dus een indruk te krijgen van wat zich in de verschillende hoofden van je leerlingen afspeelt. Wie voor de klas staat en, toegegeven, ook wie zichzelf kent, weet dat dit niet vanzelfsprekend is. We hebben allen graag dat de ander denkt dat we ‘mee’ zijn.

Bewijzen verzamelen van leren vraagt dus een veilige, leergerichte cultuur.

Als we willen achterhalen wat leerlingen weten, kunnen we vragen stellen, kunnen we leerlingen laten nadenken over allerlei stellingen of kunnen we hen opdrachten laten uitvoeren.